Blogdental-842314_1920

Az egészséges fogak megőrzésének titka a jó szájhigiéné. A száj egészsége nemcsak a szuvasodásokat és az ínybetegségeket foglalja magába, hanem hatással van az egész szervrendszerre, illetve a szervezet egészére. A fogszuvasodás és az ínyfájdalom többféle problémát okozhat: fogak elvesztését, rágási nehézségeket, alultápláltságot, gyomorfájdalmakat, beszédhibákat, önbizalomvesztést. Ezek a problémák súlyos teherként jelentkeznek az ember magánéletében, munkahelyi esetleg tanulmányi előmenetelében.

Több apró életvitelbeli változtatással ezeknek a problémáknak elejét tudjuk venni. Ha kialakítunk egy megfelelő gyakorlatot, akkor nagy valószínűséggel nem, vagy kevesebb negatív hatással kell szembenéznünk.

1/ Első és legfontosabb teendő a fogmosás. Ez helyes technikával és puha sörtéjű fogkefével történjen.

Általánosságban elmondhatjuk, hogy elég reggel és este fogat mosni, ez a gyakorlat segít a fogakon megtapadó plakk és a baktériumok eltávolításában. Nagyon fontos azonban, hogy hatékony is legyen ez a fogmosás, a megfelelő technika alkalmazásával. Kis körkörös mozdulatokkal tisztítjuk meg a fogak, az íny és a nyelv felszínét a rárakódott szennyeződésektől. Az teljesen mindegy, hogy kézi vagy gépi fogkefével történik a plakk eltávolítása, a lényeg, hogy sima, csillogó, lerakódásoktól mentes fogfelszíneket kapjunk. Ügyelni kell arra, hogy nem rányomva és nem sikálva mosunk fogat! A túl kemény fogkefe és annak rányomása a fogakra és az ínyre előbb-utóbb helyrehozhatatlan károkat okozhat, károsítja a fogzománcot, mélyebben a dentint illetve az íny egységét megbontja a fog nyakán. Ennek a helytelen szokásnak a következményei lehetnek a fogérzékenység, a fogzománc kopása és az íny visszahúzódása.

2/Fluoridos fogkrémek használata.

Számos kutatás bizonyítja, hogy a fluorid segít megerősíteni a fogzománcot és savakkal szemben ellenállóbbá teszi azt, így kevésbé alakulnak ki szuvasodások. A fogkrémekben általában kétféle előfordulása van a fluoridnak: a nátrium-fluorid és az amin-fluorid. Mindkettő hathatós segítség a szuvasodással szembeni harcban, érdemes felváltva használni őket: reggelente nátrium-fluoridos, este pedig amin-fluoridos fogkrémet használni, így teljesen kihasználhatjuk a jó tulajdonságaikat.

3/Fogselyem használata naponta egyszer.

A legdrágább fogkefe sem képes bejutni a fogak közötti résekbe. Erre a legalkalmasabb eszköz a fogselyem, ha lehetséges, akkor a fluoriddal átitatott fogselyem. Használata kis gyakorlással könnyen kivitelezhető, különösebb ügyesség sem kell hozzá, már gyermekkorban érdemes a gyerekeket hozzászoktatni, így később sem lesz idegen a számára. A használat során ügyelni kell arra, hogy minél finomabban, kis fűrészelő mozdulatokkal juttassuk le a fogak találkozási pontja alá, az íny alá kb.1 mm-re. A használata során fájdalmat semmiféleképpen sem szabad okozni.

4/Rendszeresen fogorvoshoz járás.

A legjobb, ha 6 havonta ellátogatunk a fogorvoshoz ellenőrzés céljából. Ekkor érdemes eltávolíttatni a fogköveket, amiket otthoni eszközökkel nem lehet lemosni a fogak felszínéről. A fogkövek megkövesedett ételmaradék, plakk, baktériumok tömege, így helyesebb megválni tőlük. De nemcsak ezért érdemes ellátogatni a fogorvoshoz, hanem azért is mert ilyenkor ellenőrizni tudja a fogakat, megnézi, hogy kialakulóban vannak-e szuvasodások, illetve van-e valami teendő. Látja azt is, ha a szájnyálkahártyán foltok jelennek meg, így nem csak a szuvasodások, ínybetegségeket ellenőrzi, hanem a szájüregi rák és azt megelőző állapotot is felismeri, jelzi és segít az elkerülésben. A fogászati szűrés így életet is menthet!

5/Dohányzásról való leszokás.

A dohányzás nemcsak esztétikai problémákhoz vezet, mint a fogak és a nyelv sárgulása és a rossz lehellet, hanem befolyásolja a szájüreg egészségét, károsítja a szervezet védekezőképességét illetve lassítja a szövetek gyógyulását.

6/Szájvizek használata.

Érdemes bevetni ezeket a segítőket is a betegségek elleni harcban. Számos gyulladáscsökkentő szájvíz létezik, amik antibakteriális hatásuknál fogva segítenek a baktériumok eliminációjában. Ilyenek a chlorhexidin tartalmú szájöblítők, vagy adstringens hatású gyógynövényes, cserszömörcés szájvizek, de ide sorolhatjuk a fogérzékenység csökkentő szájvizeket is. Persze, hogy kinek, milyen szájvíz tetszik és használ az egyedi, és sohasem helyettesíthetik a fogkefével való mechanikus tisztítást, de jó kiegészítők lehetnek.

7/Cukorfogyasztás csökkentése.

A cukor- és keményítőtartalmú ételek fogyasztásának csökkentése segíthet csökkenteni a fogakon létrejött szuvasodások számát. Cukrokból táplálkoznak a szájban lévő baktériumok, amelyek savat termelnek. Ezeknek a savaknak a hatására jön létre a fogzománc felpuhulása és az üregképződés. Cukros italok helyett érdemes tiszta vizet inni, mert a cukros italok kortyolgatása több és nagyobb üregek kialakulásához vezetnek.

Ezekkel az életvitelbeli változtatásokkal, kis odafigyeléssel elkerülhetőek a szájüregi betegségek nagy része, de nemcsak a szájüregre, de a szervezet általános egészségi állapotra is hatással lehetnek.