Blogteeth-hygiene-4006859_1920

A fogérzékenység egy gyakran fellépő fájdalomtípus, amit Magyarországon a felnőttek több mint 50%-a megtapasztalt már, de a fogorvosok szerint a fiatalabb korosztályok is egyre inkább érintetté válnak. Az éles fájdalom elsősorban a hideg-meleg ételek és italok fogyasztásakor jelentkezik, majd néhány másodperc múlva magától szűnik.

Mit jelent a fogérzékenység és mi válthatja ki?

A fogérzékenység meghatározása azért nehéz, mert önmagában nem tekinthető külön betegségnek, általában valamilyen konkrét kiváltó ok idézi elő. Éppen ezért, ha a páciens a rendelőbe kerül, a fogorvosok az érzékenység hátterét próbálják meg feltárni.

A fájdalmat minden esetben a szabaddá váló dentincsatornák érzékenysége váltja ki. A dentin a zománc és a fogbél között elhelyezkedő csontosabb szerkezetű fogréteg. Rajta keresztül csatornák futnak a fogbél idegei felé, ezért, amikor a szuvasodás vagy egyéb károsodás eléri a dentinréteget, a fog érzékennyé válhat. A dentincsatornák megnyílása mögött számtalan tényező húzódhat, ezek közül a leggyakoribb a rossz szájhigiénia miatt kialakuló szuvasodás. Amikor a szuvasodás mértéke már jelentős, az idegek érintettsége miatt éles, sokszor elviselhetetlen fájdalom jelzi a problémát.

A szuvasodás mellett az ínysorvadás szintén fogérzékenységet okozhat. A gyulladás következtében kialakuló ínysorvadás hatására a zománccal nem borított, dentin anyagú fognyak szabaddá válik. A dentin a zománccal ellentétben kevésbé ellenálló és a sérülékenysége miatt gyorsan romlásnak indulhat. Az ínysorvadás elsődleges kiváltója a fogkő, amit rendszeres fogászati ellenőrzéssel és alapos fogmosással meg lehet előzni.

A dentinréteget a fogcsikorgatással vagy valamilyen külső hatással keletkezett sérülések is szabaddá tehetik. Ebből adódóan, még a kisebb, alig látható elváltozások esetén sem árt felkeresni a fogorvost. Az időben észlelt sérülések kezelésével megakadályozható a fogérzékenyég kialakulása.

A zománcot pusztító ételek szintén felelősek lehetnek az érzékenységért. Bár a zománc egy viszonylag ellenálló réteg, a túl sok savas étel fogyasztása idővel károsíthatja, csak úgy, mint bizonyos fogfehérítők és fogkrémek használata. A nagyon szemcsés fogkrémek polírozzák a zománcot, így csökkentve annak ellenállóképességét.

Ha a dentincsatornák szabaddá váltak, a fog fájdalommal reagál az olyan tényezőkre, mint hideg-meleg, az édes vagy sós íz a szájban. A kellemetlen érzés ritkábban, de a fogmosás során is jelentkezhet, illetve akkor, ha hideg levegő áramlik a szájba. Télen kint sétálva sokan átélhették már ezt az érzést.

Hogyan lehet megelőzni és kezelni a fogérzékenységet?

Mivel a fogérzékenység csupán egy tünet, a kezelés menetét mindig a kiváltó okok határozzák meg. Ha például szuvasodás áll fenn, a fogorvos a lehetőségeket mérlegelve készíti el a megfelelő kezelési tervet. Az is lehetséges, hogy az érzékenység hátterében a fogorvos nem talál semmilyen fog- vagy ínybetegséget. Ilyenkor a páciens néhány tanács megfogadásával megpróbálhatja csillapítani a kellemetlen panaszokat. Először is érdemes a nagyon kemény sörtéjű fogkefét puhább típusúra váltani, ezzel is óvva a zománcréteg állapotát.

A ma kapható szenzitív fogkrémek amellett, hogy segítenek a lepedék eltávolításában, tökéletes védőréteggel látják el a zománc felszínét. Ráadásul, a hatóanyagaiknak köszönhetően hozzájárulnak a dentincsatornák zárásához. A fogérzékenységre panaszkodó pácienseknek ajánlott kerülni a túl savas ételeket, és félévente legalább egyszer fogászati ellenőrzésen kell részt venniük. A kontrollok során a fogorvos ellenőrizni tudja a zománc állapotát és ha szükséges, célirányos kezeléseket javasolhat.

Amennyiben Ön fogérzékenységgel küzd, ne várja, hogy a panaszok maguktól enyhülni fognak, kérjen időpontot rendelőnkbe még ma!