Blogtooth-2874551_1920

A fogszuvasodás, sok más szájüregi eredetű problémához hasonlóan, népbetegségnek számít Magyarországon. Annak ellenére, hogy a fogorvosok szinte minden lehetséges módon felhívják a lakosság figyelmét az alapos fogmosás és a rendszeres ellenőrzés fontosságára, a tanácsokat csak nagyon kevesen fogadják meg. A páciensek egy része az utolsó pillanatban, az elviselhetetlen fájdalom megjelenésekor keresi fel a fogorvosát.

Milyen tényezők vezethetnek a fogszuvasodás megjelenéséhez?

A fogszuvasodás kialakulására a helytelen szájápolási szokások és a genetikai tényezők egyaránt befolyással lehetnek. A szuvasodásért elsősorban a nem megfelelő szájhigiénia nyomán keletkező lepedék és az abban megülő baktériumok tehetők felelősé. A lepedék nyálból, étermaradékból és baktériumokból áll, amelyek néhány hét elteltével kristályos szerkezetű fogkő plakkokat hoznak létre.

A savtermelő kórokozók már rövid időn belül képesek kárt tenni a védelmi funkciót ellátó zománcrétegben. A zománc elpusztítása után a kevésbé tartós dentinréteg következik, aminek ártalmát a hirtelen jelentkező fogérzékenység is jelezheti. Ha pedig a baktériumok elérik a fogbelet, az idegi érintettség miatt éles fájdalom lép fel.

Mivel ezek a kórokozók szénhidrátokat bontanak le, a túl sok cukros étel fogyasztása növeli az arányukat a szájüregben. Ugyanakkor azok a páciensek is veszélyben vannak, akik rendszertelenül táplálkoznak, illetve állandó jelleggel nassolnak. Ennek okát nem nehéz megérteni, a szervezet semleges PH értékű nyáltermeléssel folyamatosan kontrollálja a baktériumok számát, ehhez viszont időre van szükség. Ha tehát valaki 1-2 óránként eszik, a nyál nem tudja ellátni ezt a feladatát. Érdemes megjegyezni, hogy amíg a képlékeny állagú lepedék akár egy erősebb elektromos fogkefével is eltávolítható, a fogkő megszüntetéséhez minden esetben fogorvosi eszközökre van szükség.

A szuvasodás elkerüléséhez nagyon fontos a napi kétszeri fogmosás. Bár ez egyszerű feladatnak tűnhet, a tökéletes technika elsajátításához sok türelem és idő kell. Napjainkban a pontos lépések már fellelhetők az interneten, de ha egy páciens nem biztos a dolgában, a fogorvosától is kérhet segítséget.

Mivel a zománcréteg vastagsága és erőssége teljes mértékben egyéni tulajdonság, a szuvasodás kiváltó okainak részletezésekor a genetikai tényezőkről sem szabad elfelejtkezni. Vannak olyan páciensek, akiknek fogazata jobban ellenáll a baktériumoknak, másoké viszont gyorsabban romlik.

Milyen tünetei és következményei lehetnek a fogszuvasodásnak?

A fogszuvasodás tünetei sokszor alattomosan támadnak, különösen az olyan, kevésbé látható területeken, mint például a fogköz. Mivel a zománcréteg nem tartalmaz érző idegeket, a fogszuvasodás kezdetleges fázisában a fájdalom nem jellemző. Később, ha a dentinréteg is érintetté válik és megnyílnak a fogbél irányába vezető csatornái, fogérzékenység léphet fel. A szűnni nem akaró és éles fájdalom már kiterjedt szuvasodásra utalhat. A szuvasodás következménye a tályog kialakulása, majd idővel a fog elvesztése.

A fogszuvasodás kezelésének hagyományos módszerei

Az olyan szuvasodás, ami nem érte el a fogbelet, a tisztítás után egy töméssel jól orvosolható. Abban az esetben viszont, ha a fogbél is a szuvasodás áldozata lett, gyökérkezelésre van szükség. Az ideg eltávolításával a fájdalom gyorsan csillapodik. Azt, hogy pontosan mekkora tömőanyagra lesz szükség, a tisztítás után hátra maradt lyuk nagysága határozza meg. A jelentősebb fogveszteségnél korona készítése jöhet szóba.

Mivel a fogszuvasodás az egészséges étkezéssel és a rendszeres fogápolással egyszerűen megelőzhető, Önnek sem kell mást tennie, mint megfogadnia a fogorvosa tanácsait. Amennyiben állapotfelmérésre vagy kezelésre lenne szüksége, rendelőnkben modern felszerelésekkel és kiváló szakorvosokkal állunk a rendelkezésére. Kérjen időpontot még ma, és legyen Önnek is tökéletes a mosolya!